Missä olit kun… Helsinki 2006

Kilpailu Helsingin yökerhokentällä tiivistyy. Kiasman edessä järjestettävässä Smash ASEM –mielenosoituksessa käytetään kovia otteita. Hipstereiden ja klubiväen yöelämän painopiste siirtyy Punavuoresta Kallioon.

Citysherpa-kaupunkioppaat tarjoutuvat ilmaiseksi esittelemään kotikaupunkiaan Helsinkiin saapuville turisteille. Urbaanin kulttuurin URB 06 -festivaalilla Kiasmassa esitetään muun muassa street jazzia ja beatboxingia. Olympiastadionilla käydään yleisurheilun Suomi-Ruotsi-maaottelu. Suomi voittaa miehissä, Ruotsi naisissa.

Pienen sanasodan saa aikaan Huvila-teltan Lasse Mårtenson -tribuuttikonsertti Mårtenson Remix, jossa esiintyvät Ville Leinonen, Paleface, Tommy Lindgren, Jukka Poika, Emma Salokoski, Pauli Hanhiniemi, Samuli Putro, Juha Lehti, Veeti, Marjo Leinonen, Janna Hurmerinta. Mårtenson itse teilaa koko hankkeen: ”Koen tämän kaiken pikemminkin herjana. Koko homma on ryöstäytynyt käsistä, tässä on edetty kysymättä minulta lupaa. Minun identiteettiäni ja taiteilijakuvaani on käytetty törkeästi hyväksi.”

Syyskuussa helsinkiläiset anarkistit kutsuvat koolle Smash ASEM -mielenosoituksen. Siinä vastustetaan Aasian ja Euroopan maiden huippukokousta. Mielenosoitus ei kuitenkaan ehdi edes alkaa, kun mellakkapoliisit ja rajavartiolaitos saartavat kaikki taidemuseo Kiasman edessä olevat.

PMMP julkaisee Leskiäidin tyttäret -albumin. Kansaa puhuttavat suunnitelmat liittää pala Sipoota Helsinkiin sekä toiselle tuotantokaudelle Subtv:lle palaava tosi-tv-suosikki Big Brother. Joulukuussa joukko helsinkiläispoppareita ja -partiolaisia kokoontuu Käpylään leirinuotiolle laulamaan Syksyn säveltä juuri kuolleen Juice Leskisen muistoksi.

”Alkuun oli napinaa, että keskustan meininki tulee tänne ja pilaa Kallion, mutta se meni kuukaudessa ohi”

SAMPO AXELSSON ja OTTO TALVIO:

SA: “2006 oli se vuosi, kun Flow järjestettiin ympäri kaupunkia: Kutosen sisäpihalla, Valkoisessa salissa. Se oli välivaihe, oltiin siirtymässä kohti Suvilahtea. Kuudes linja oli avattu Kalliossa vuoden 2005 puolella, ja se kyllä tavallaan muutti kaiken. Tuli ensimmäinen paikka Kalliossa, joka sai olla neljään asti auki. Se lopetti sen viiskulman taksitolpan häslingin. Onhan se erilainen fiilis bailata Kalliossa neljään. Ihan alkuun oli jotain napinaa, että keskustan meininki tulee tänne ja pilaa Kallion, mutta se meni ehkä kuukaudessa ohi.”

OT: “Painopiste siirtyi pois kantakaupungista. Kyllähän se tietyn jengin siirtyminen oli alkanut jo aikaisemmin. Punavuoren vetovoimasta näki kyllä aina, että se oli täysin hatusta vedettyä.

SA: “Tällaisten Kutosen tapaisten paikkojen syntyminen liittyi siihen, että samaan aikaan monet alkoivat kokea Kallion kiinnostavaksi asuinpaikaksi. Sitä ennen se oli aina ollut vaan, että pakko asua Punavuoressa. Nyt Punavuoresta oli hävinnyt Rosegarden, Mocambokin oli loppunut. Hetken aikaa oli tilanne, että ainoa kello neljän paikka missä pystyin käymään, oli We Got Beef. Sitten tuli Kuudes linja, ja siellä semmonen hyvä kombinaatio livekeikkoja ja dj-iltoja. Kyllähän Tony (Rantanen, ravintoloitsija) on aina osannut buukata iltoja.”

OT: “Tämähän oli muuten merkittävä muutos: että ohjelmisto laajeni siitä dominoivasta klubimusiikista. Tony halusi tuoda indiehipsulien menon siihen rinnalle. Oikeastihan koko klubikulttuurin nousu, ja miten se on Helsingissä kehittynyt – se on Tony Rantanen joka sen takana on. Kerma, Redrum, Kuudes linja, Ääniwalli, Kaiku… Rantanen on myös osa helsinkiläistä taitavien promottorien jatkumoa: Juhani Merimaa, Rantanen, nyt Fullsteam.”

SA: “Sanotaanko näin, että ensimmäinen paikka jossa jengi tottui siihen, että on dj-musaa joka viikonloppu, oli Fredan Jump Inn 1990-luvulla.”

OT: “Se oli ensimmäinen, jossa oli oikeasti hallittu ohjelma.”

SA: “Mutta ironia oli, että kukaan ei oikeasti päättänyt siellä mistään ohjelmalinjauksista, vaan siellä oli vain tavallaan tietämätön ravintolayrittäjä, jolla oli pooli tyyppejä, jotka halusivat järjestää iltoja, ja ne sai niitä järjestää niin kauan kuin siellä kävi joku. Itse olin yksi niistä ja myöhemmin koordinoinkin vähän aikaa koko hommaa. Oli tyyppejä, joilla oli erilaisia musaintressejä… se oli sellainen perfect storm. Siitä se Helsingissä lähti.”

OT: “Jo Jump Innin musalinja oli avarakatseinen, junkasta räppiin. Mutta kitaramusaa ei ollut, eikä livekeikkoja melkein koskaan. Tavastian ja ehkä Vanhan hegemonia livemusiikissa murtui vasta 2000-luvun puolella, kun avattiin useampia livepaikkoja: On the Rocks, Loosen alakerta, Apollo, Virgin Oil… Nämä pienehköt livemusamestat oli tavallaan game changer. Yht’äkkiä 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopulla alkoi olemaan todella paljon livemestoja ympäri Helsinkiä. Oli mahdollista katsoa livemusaa joka ilta viikossa. Eikä pidä unohtaa Nosturia. Hetkeksi Tavastian asema livekeskuksena mureni. 1990-luvulla oli tottunut siihen, että kaikki oli siellä.”

SA: “Klubipuolella on oikeastaan aina ollut kaksi erillistä kehityslinjaa: Jump-Inn-We-Got-Beef-jana ja sitten Soda-Kerma-Kallion-bailukompleksi-jana. Ne on välillä menneet ristiin, ja jotkut harvat tyypit on vaikuttanu molemmissa.”

OT: “Tän maan suuri haaste klubi- ja musiikkikulttuurille on tietysti se, että on aika kallista pyörittää kapakkaa tässä maassa. Ja erilaiset pahan akselin suunnitelmat kaiken alkoholiin liittyvän kitkemiseksi tästä maasta. Jossain Tukholmassa on ihan erilainen historiallinenkin tausta – Suomessa paljon tuhoutui kieltolain aikana, ja sitten sota tuhosi vielä fundamentaalimmin. Urbaanin kulttuurin osalta jälleenrakennus jäi tekemättä, tai sen rakentuminen kesti vuosikymmeniä. Itsesäälinen traumatisoituneen yhteiskunnan pahoinvointi ei tuottanut hedonistista kulttuuria, joka jossain Tukholmassa on ollut läsnä läpi vuosikymmenten.”

SA: “Ehkä sen kulttuurin voi tiivistää meillä siihen, että on ok mennä baariin vetämään kännit, mutta ei siitä baari-illasta pidä mitään numeroa tehdä.”

OT: “Ja jos jostain ei voi tehdä numeroa, se ei voi olla kovin hyvää. Hyvistä asioista pitää tehdä numero!”

Sampo Axelsson toimii dj:nä nimellä Dj Anonymous. Hän työskentelee luovana strategina Milton Creativessa. Otto Talvio on vapaa musiikkitoimittaja ja dj.